måndag 20 april 2009

Bibelläsningar under Stora Lördag och Påsk


Kristus är uppstånden! Han är sannerligen Uppstånden!
Kristus nousi kuoleista! Totisesti Nousi!

Nu när vi har firat påsk vill jag lite i efterhand lyfta fram några bibelläsningar som vi har haft när vi har ihågkommit Kristi död och firat hans uppståndelse.

På Stora Lördagens morgon - dvs. påskafton's morgon - har vi en 'begravningsgudstjänst'. I ortodoxa kyrkor har vi en duk broderat med bilder av Kristi begravning: den är vanligtvis inramat som en tavla, och vi ställer det på ett bord i mitten på kyrkrumet som om den vore en kista. Vi lägger röda rosor ovanpå och så småningom bär ut den runt kyrkan i en procession som representerar likfärden när de tog Kristus ner frång korset.

Här kommer ett utdrag ur texterna som läses på Stora lördagen. Kom ihåg att vi läser dessa när Kristus ligger i graven.

Hezekiel 37: 1-2 Herrens kraft kom över mig, och av Herrens Ande leddes jag bort till en dal full av gamla torra ben, som låg utspridda på marken. Han förde mig runt bland dem 3 och frågade mig sedan:Du människa, kan de här benen bli levande igen?Jag svarade: Herre, det är bara du själv som kan svara på det. 4 Då uppmanade han mig att tala till benen och säga: Ni torra ben, lyssna till Guds ord, 5 för Herren Gud säger: Jag ska låta er bli levande och börja andas igen!
... 10 Jag talade till vindarna som han hade befallt mig, och kropparna började andas. De levde och reste sig upp på fötterna...14 Jag ska låta min Ande komma in i er, och ni ska leva och vända tillbaka hem till ert eget land. Då ska ni förstå att jag, Herren, har gjort precis det jag en gång lovade.

Vi läser även den dagen ur Jesaja 60:
1 Stå upp, mitt folk! Låt ditt ljus lysa, så att alla folk kan se det! Herrens härlighet strömmar ut från dig. 2 Mörker och natt ska komma över alla jordens folk, men från dig ska Herrens härlighet lysa. 3 Alla nationer ska komma till ditt ljus. Mäktiga kungar ska se Herrens härlighet i dig.... 14 Dina förtryckare ska komma och buga sig för dig! ...1 5Efter att en gång ha varit övergiven, hatad och bortstött av alla, ska du vara en skönhet i allas ögon. Du ska bli till glädje för alla generationer i hela världen, och det är jag som ska låta detta ske. 16 Mäktiga kungar och väldiga nationer ska förse dig med det bästa de har för att tillfredsställa dig, och du ska till slut verkligen förstå att jag, Herren, är din Frälsare och befriare, den Mäktige i Israel.

Sedan läser vi ur Första Moseboken 1:1 I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. 2 Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet. 3 Och Gud sade:
»Varde ljus»; och det vart ljus.

På påskmorgonen läser vi följande: Johannes 1:1 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2 Detta var i begynnelsen hos Gud. 3 Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. 4 I det var liv, och livet var människornas ljus. 5 Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed. ... 9 Det sanna ljuset, det som lyser över alla människor, skulle nu komma i världen. 10 I världen var han, och genom honom hade världen blivit till, men världen ville icke veta av honom. 11 Han kom till sitt eget, och hans egna togo icke emot honom. 12 Men åt alla dem som togo emot honom gav han makt att bliva Guds barn, åt dem som tro på hans namn;

Och slutligen: Apostlagärningarna 1:1 I min förra skrift, gode Teofilus, har jag berättat om allt vad Jesus gjorde och lärde, 2 ända till den dag då han blev upptagen, sedan han genom helig ande hade givit sina befallningar åt apostlarna som han hade utvalt. 3För dem hade han ock genom många säkra bevis tett sig såsom levande, efter utståndet lidande; ty under fyrtio dagar lät han sig ses av dem och talade med dem om Guds rike. 4 När han då var tillsammans med dem, bjöd han dem och sade: » ... Johannes döpte med vatten, men få dagar härefter skolen I bliva döpta i helig ande.» ... när den helige Ande kommer över eder, skolen I undfå kraft och bliva mina vittnen, både i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien, och sedan intill jordens ända.» 9 När han hade sagt detta, lyftes han inför deras ögon upp i höjden, ... då stodo hos dem två män i vita kläder. 11 Och dessa sade: »... Denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen.»

På påskens morgon sjunger vi ett kanon - ursprungligen läste man nio olika 'sånger' ur olika ställen i bibeln. Själva kanon består av hymner som relaterar respektive sång, dvs respektive bibelläsning till det som firas, i detta fallet Påsk. Här kommer ett kort utdrag från bibeln och sedan en av sångerna från påskkanon som visar hur vi ser Kristi Uppståndelse som en uppfyllelse av denna bibelvers:

2 Moseboken 15:2 Herren är min styrka, min sång och min frälsning. Han är min Gud, och jag vill prisa honom. Han är min fars Gud. Jag vill upphöja honom. 3Herren är en kämpe, ja, Herren är hans namn. ... 7 I ditt höga majestät besegrar du alla dem som vänder sig mot dig. ... Fienden sa: 'Jag ska förfölja dem och hinna upp dem, jag ska dela bytet jag tar, jag ska ta hämnd på dem. Jag ska dra mitt svärd, min hand ska döda dem.' 10Men Gud andades på dem, och havets vågor slog över dem. De sjönk som bly i de väldiga vågorna. 11Vem är som du, Herre, bland alla gudar? Vem är så härlig och helig? Vem är så väldig i sin prakt? Vem gör under som du? ...Herre, tack vare din väldiga arm kommer de inte att anfalla oss. Ditt folk, som du har befriat, kan tryggt passera dem. 17 Du ska leda oss in i landet och plantera oss på ditt eget berg, på den plats du gjort till din hemvist, Herre - i den helgedom, Herre, som dina händer byggt.

Strax därefter i 2 Moseboken kan man läsa 17:1 ... Och de lägrade sig i Refidim; där hade folket intet vatten att dricka. ... 4 Då ropade Mose till HERREN och sade: »Vad skall jag göra med detta folk? ...5 HERREN svarade Mose: »Gå framför folket, och tag med dig några av de äldste i Israel. Och tag i din hand staven med vilken du slog Nilfloden, och begiv dig åstad. 6 Se, jag vill stå där framför dig på Horebs klippa, och du skall slå på klippan, och vatten skall då komma ut ur den, så att folket får dricka.» Och Mose gjorde så inför de äldste i Israel.

Andra sången i Påskkanon lyder så:

Kom, låt oss dricka den nya drycken, ej den som underbart sprang fram ur den ofruktbara klippan, utan oförgänlighetens källa, som flödar fram ur Kristi grav. I honom har vi vårt fäste. ... Igår blev jag begraven med dig, Kristus, idag då du uppstår står jag upp med dig. Igår blev jag korsfäst med dig, o Frälsare, för härliga mig med dig i ditt rike.

Det hör även till saken att vi senare under gudstjänsten sjunger: Ni alla som har döpts till Kristus har iklätt er Kristus.

Hitta Ortodoxa Kyrkor i Göteborg på länkarna till vänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.