måndag 27 april 2009

Matrona del 3

Fortsättning till helgonlivet om Den Heliga Matrona. Följa länkarna till del 1 och del 2

Kring denna tid bad Matrona om att en viss ikon på Guds Moder skulle målas till byns kyrka; kyrkan var nämligen uppkallade efter Gudaföderskans Insomnande. Matrona hade hunnit bli känd i området och när hon bad om en sådan sak betraktade byinvånarna det som en välsignelse. Det hände så att den blinde flickan bad sin mor att berätta för prästen att han skulle leta upp en bok på den och den hylla i biblioteket. I boken skulle han hitta en bild på ikonen som kallas 'Hon som letar efter de förlorade'. Prästen hittade, till hans stor förvåning, ikonbilden precis såsom Matrona hade beskrivit den. Och när Matrona fick svar att han hade hittat bilden sade hon, 'Mamma, jag vill ha en exakt sådan ikon.' Mamman tvekade. Hur kunde de någonsin ha råd med en sådan ikon? Efter en tid sade Matrona igen till sin mor, 'Mamma, jag har fått så många drömmar om denna ikon som heter 'Hon som letar efter de förlorade'. Guds Moder har bett oss att ta emot henne i vår kyrka!' Därför började byns kvinnor med en penginsamling för ikonen. Bland dem som gav pengar var en man som mycket motvilligt gav en rubel, och vars bror gav en enda kopeck (motsvarar ett öre) för att driva med dem. När de tog pengarna hem till Matrona hällde hon ut pengarna på golvet och plockade ut just den rubelpengen och kopeckpengen. Hon sade till sin mor, 'Mamma, ge tillbaks de här, de förstör ju penginsamlingen.'




'Hon som letar efter de förlorade' - ikonen





När penginsamlingen räckte till beställde de ikonen från en konstnär i en annan by som heter Epifania. Matrona frågade om han kunde måla en sådan ikon. Han svarade att det var ett mycket vanligt uppdrag för honom. Då bad hon honom att först bikta sig och ta emot Helig Nattvard. Sen frågade hon igen, 'Vet du säkert att du kan måla ikonen? Konstnären svarade ja, och började arbetet.

Efter en tid sade han till Matrona att arbetet gick ingen vidare, att han inte fick till det såsom han ville. Matrona svarade, 'ångra dina synder.' Med sitt andliga syn såg hon att det fanns en synd som han inte hade berättat i bikten. Mycket förvånad att hon kunde veta det återvände konstnären till prästen, biktade sig på nytt och fick nattvard. Han bad också Matrona om förlåtelse. Då svarade hon, 'Gå. Nu kan du måla ikonen på himmelens drottning.' Ikonen blev färdig år 1915 och efter revolutionen behöll Matrona ikonen med sig hela livet ut. Idag hänger ikonen nära Matronas reliker i Gudaföderskans Beskydds Kloster i Taganskaja utanför Moskva.







Gudaföderskans Beskydds Kloster



Matrona gav även välsignelse för en ny penginsamling. Samma ikon skulle beställas åt en annan by som heter Bogoroditske. Denna ikon hänger idag i Gudaföderskans Insomnandes Kloster i byn Novo-Moskovsk i provinsen Tula.

När ikonen blev färdig bars den i procession tillsammans med kors och fanor från Bogoroditske till Matronas egna byns kyrka i Sebino. Matrona gick, med hjälp av andra, fyra kilometer ut ur byn för att möta processionen. Detta hände innan hon blev förlamade i benen. Då ropade hon plötsligt ut, 'Gå inte längre. Nu kommer de när som helst för det är redan nära oss.' Fastän hon var blind sedan födseln talade hon som en med perfekt syn. 'Om en halvtimme är de här med ikonen.' Och mycket riktigt, efter trettio minuter kunde de se processionen på vägen. Prästerna höll en molebengudstjänst (en kort bönegudstjänst för att vörda ikoner eller reliker) och sen fortsatt processionen fram till Sebino med Matrona i täten bärande på ikonen.

Gudaföderskaikonen blev ett vördnadsobjekt för hela byn och förhärligades med många mirakel. När det fanns torka tog de ut ikonen på ängen nära byn och höll molebengudstjänst. Det var sällan att byborna hann hem innan det började regna.

Fastän hon var blind ville Matrona alltid ha ikoner omkring sig. När hon senare bodde i Moskva fanns det ett rum som hon bodde i en längre tid. Där fanns en ikonhörna med ikoner från tak till golv med oljelampor tända framför ikonerna. En kvinna som arbetade i en kyrka kom ofta hem till Matrona och senare har berättat hur Matrona sade till henne, 'Jag känner till alla ikoner och var de hänger i din kyrka.'

Folk var alltid förvånade när de fick veta att Matrona ägde en visuell uppfattning om världen, precis som de som har sitt syn. Zenaida Vladimirovna Zhdanova, en nära vän, sade en gång i medkänsla, 'Det är så syn, Matjushka (betyder lilla mor, eller älskade mor), att du inte kan se vår vackra värld.' Då svarade Matrona, 'En gång öppnade Gud mina ögon och visade mig sin skapelse. Jag såg solen och stjärnorna i skyn och allting på jorden. Jag såg hur vackert allting var med berg, flod, grönt gräs, blommor, fåglar ...'

Det finns ett ännu mera anmärkningsvärt exempel på hennes siargåva som Zenaida har berättat om. 'Matjushka saknade utbildning totalt, men samtidigt kunde hon allt. År 1946 skulle jag ha disputera mitt examensarbete för arkitektexamen vid Moskvas arkitektskola. Mitt projekt handlade om en ny design för Marinens huvudkvarter. Jag förstod inte varför men min handledare tyckte inte om mig. Han vägrade träffa mig i fem månader och bestämde sig för att underkänna mitt arbete. Två veckor innan disputationen informerade han mig, 'Examinationpanelen kommer imorgon och skall uttala sig om ditt usla arbete! Det är meningslös för dig att ens försvara det, och jag förväntar mig att de vägrar ge dig tillstånd att göra din disputation.' Då kom jag hem helt gråtfärdig: min far satt i fängelse och det fanns ingen som kunde hjälpa. Min mamma var beroende av mig för stöd också. Vårt enda hopp var att jag skulle få ut mitt examen och få ett bra jobb.

'Samma eftermiddag lyssnade Matrona till mig och sade, 'Var inte orolig! Du får godkänt på examensarbetet! Ikväll drycker vi te tillsammans och pratar om det.' Jag kunde knappt vänta på att kvällen skulle komma då jag gick hem till henne igen. Då sade hon, 'Jag vill ta med dig till Italien. Vi skall till Florens och Rom och vi skall titta på de stora mästarnas arbete.' Då började hon berätta om alla gator och byggnader där! Hon stannade upp i sin berättelse, 'Titta! Plazzio Pitti, och här finns en till palats med valv som liknar valven i ditt arbete. Och detta huset har tre nedre våningar med stora stenmurar och två valv.' Matrona talade i sådan detalj om arkitekturen på dessa byggnader att jag var nästan chockerad på hur mycket hon kunde om ämnet. På morgonen sprang jag till skolan och rättade till mina ritningar efter hennes råd. Examinationpanelen kom klockan tio. De tittade på mitt arbete och sade, 'Titta så bra ditt arbete blev! Det blev utmärkt. Vi vill gärna att du fullföljer disputationen.'

Hitta del 4 här

Hitta Ortodoxa Kyrkor i Göteborg på länkarna till vänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.