fredag 27 februari 2009

Den helige Efraim Syriern bön



Mitt livs Herre och Härskare!
Giv mig icke lättjans, håglöshetens, maktlystnadens och tomordighetens ande. (Bugning)
Men giv mig, Din tjänare, kyrskhetens, ödmjukhetens, tålamodets och kärlekens ande. (Bugning)
Jag, Herre och Konung, giv mig att se mina synder och att inte döma min broder.
Ty välsignad är du i evigheternas evigheter. Amen. (Bugning)

Den Helige Efraim har skrivit denna bön som läses varje morgon under Stora Fastan. Han har också sagt:

Om Guds Son är inom dig är Hans Kungarike också inom dig.
Därför är Guds Kungarike inom dig; en syndare.
Gå in i dig själv, leta troget och du skall hitta den utan problem.
Utanför dig är döden, och dören till den är synd.
Gå in i dig själv, bo inom ditt hjärta, för där är Gud.

Troparion till Den Helige Efraim Syriern
Genom en översvämning av tårar gjorde du öknen fruktbar
Och din längtan till Gud bar frukt i överflöd
Genom miraklernas strålande ljus belysde du hela universum
O, vår Helige Fader Efraim, bed till Kristus vår Gud att han må frälsa våra själar!

Kontakion
O Helige Fader Efraim, då du oavlåtligen mediterade på den sista domen, gjöt du sorgens tårar i överflöde. Din kamp som har blivit en förebild för oss har lett de lata till omvändelse.

Helgonliv om Den Helige Efraim Syriern på engelska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.