tisdag 24 februari 2009

Stichirer i 3:e Tonen: Dessa sjungs vid aftongudstjänsten.

Genom Ditt Kors, o Kriste Frälsare, krossades dödens herravälde och tillintetgjordes djävulens list. Men människosläktet, frälsat i tron, hembär Dig en beständig lovsång.

Herre, genom Din Uppståndelse upplystes allt och Paradiset öppnades åter. Och hela Skapelsen, prisande Dig, hembär Dig en beständig lovsång.

Jag prisar Faderns och Sonens kraft; och Den Helige Andes makt lovsjunger jag; den odelbara, icke skapade Gudomen, Treenigheten av ett och samma väsen, Den som regerar i evigheternas evigheter.

För Ditt ärovördiga Kors falla vi ned, o Kriste, och Din Uppståndelse lovsjunga och prisa vi. Ty genom Dina sår helas vi alla.

Vi lovsjunger frälsaren, Honom som tog kött genom Jungfrun. Ty för vår skull blev Han korsfäst. Men på tredje dagen uppstod Han, givande oss stor nåd.

Nedstigande förkunnade Kristus glädjebudskapet för dem som voro i dödsriket, sägande: Varen vid gott mod, ty nu har jag segrat. Jag är Uppståndelsen. Jag skall föra eder upp, krossande dödens portar.

Vi som stå ovärdigt klädda i Ditt oförgängliga hus, sjunga aftonhymnen, ropande ur djupen: O Kriste, vår Gud, Du som upplyst världen genom Din Uppståndelse på tredje dagen, lös Ditt folk ur Dina finders händer, Du människoälskande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.